مالیات برای اینفلوئنسر ها و بلاگر های فضای مجازی!

مالیات برای اینفلوئنسر ها و بلاگر های فضای مجازی!

از اینفلوئنسرها بر اساس درآمد مالیات گرفته می‌شود نه تعداد دنبال کنندگان!

طبق گزارشی که امروز صبح منتشر شده است براساس قانون بودجه، درآمد حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرهای دارای بیش از 500 هزار فالوئر در رسانه‌های کاربر محور، مشمول مالیات می‌شود. در این روزها اینفلوئنسرهای ایرانی زیادی در اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند و این حرفه به یک شغل پرطرفدار در بین کاربران تبدیل شده است. شاید از نظر خیلی از افراد این شغل نباید در لیست مشاغل دارای مالیات قرار بگیرد اما وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ایران در مرداد ماه سال 1400 آیین ‌نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین نامه ملاک سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات در این زمینه درآمد کاربران است نه تعداد دنبال کنندگان آن‌ها در شبکه مجازی!

مالیات برای اینفلوئنسر ها و بلاگر های فضای مجازی!

طبق گفته معاون سابق سازمان امور مالیاتی به علت قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در سال 1400 در آن صورت گرفته شده، درآمد واقعی اینفلوئنسرهای دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده در فضای مجازی بر اساس بررسی صورت ‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی آن‌ها تعیین می‌شود و سپس آن‌ها مجبور به پرداخت مالیات هستند. به تازگی اولین لیست از کاربران رسانه‌های کاربر محور با بیش از 500 هزار دنبال کننده به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد. برای اخذ مالیات در این زمینه باید منتظر ماند تا اظهارنامه‌های مالیاتی تکمیل و ارسال شود تا در سال آینده نسبت به مطالبه مالیات اقدام شود. با انتشار قانون جدید انتقادات زیادی از طرف اینفلوئنسرهای ایرانی به وجود آمده است که یکی از آن‌ها مبنی بر این بود که تعداد دنبال کنندگان نمی‌تواند معیار مناسبی برای درآمدزا بودن صفحات شبکه‌های اجتماعی باشد اما با انتشار جزئیات دقیق‌تر این قانون مشخص شد سنجش میزان مالیات هیچ گونه ارتباطی به به تعداد دنبال کنندگان نخواهد داشت.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه